top of page
Blog: Blog2
Zoeken
  • Foto van schrijverStalen Neuzen PR

Paniek!

Je leest het steeds vaker, de werkdruk onder studenten neemt toe. Dit kan nare gevolgen hebben. Een van die gevolgen zijn paniekaanvallen, iets waar ik zelf erg mee kamp.

Mijn naam is Luuk en ik heb een angststoornis. Het is iets waar bijna niet over gepraat wordt maar toch zal 1 op de 5 mensen ooit een paniekaanval ervaren. Het wordt dus hoog tijd om dit taboe te doorbreken door het meer bespreekbaar te maken. Dit doen we bij Stalen Neuzen PR maar al te graag.

Allereerst, wat is een paniekaanval? Tijdens een paniekaanval neemt angst de overhand. Angst die moeilijk te verklaren is. Bij mij begint dat vaak met klamme handen, ik krijg het daarna heel warm en heb het gevoel dat muren op me afkomen. Wat er om me heen gebeurt merk ik niet eens meer.


Daarna voel ik mijn hart sneller kloppen en begint mijn ademhaling te versnellen. Tot het moment dat ik helemaal geen controle meer heb over mijn ademhaling en begin te hyperventileren. Op het hoogtepunt van mijn paniekaanval heb ik vaak het gevoel dat ik dood ga. Ik ben de controle totaal verloren en kan alleen nog maar huilen en happen naar adem.


Meestal duurt het een half uurtje tot ik weer rustig ben. Dan komt er vaak nog een huilbui achteraan. Ik denk dat dit komt door de schaamte. Schaamte dat je jezelf niet onder controle hebt. Schaamte dat het niet goed met je gaat. Schaamte dat je niet aan dat perfecte plaatje voldoet wat je voorbij ziet komen op bijvoorbeeld Instagram.


"Je hoeft je er niet voor te schamen." is makkelijker gezegd dan gedaan. Toch zal dit gevoel van schaamte vaak blijven. Iets wat ik wel heb gemerkt is dat hoe meer je je er tegen verzet, des te heftiger de paniekaanval wordt. Hieronder zijn een paar tips te vinden die mij erg helpen tijdens een paniekaanval.


- Accepteer dat je een paniekaanval hebt. Hierdoor ga je minder snel over in hyperventilatie en lukt het je misschien om kalm te blijven.

- Focus je op je ademhaling. Adem door je neus in en je mond uit.

- Kies een kleur en probeer 10 objecten te vinden in die kleur. Hierdoor verleg je je aandacht en zal je ademhaling rustiger worden.


Weet dat je niet alleen bent. Praat erover met mensen. En geloof me: het wordt beter!


Namens Stalen Neuzen,

Luuk.

2 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page